2. semestr studia na UPOL – obor aplikovaná informatika

První zkouškové bylo i prvním filtrem pro studenty, neboť spousta to vzdala již po první zkoušce, popř. ještě předtím. Tím ubylo v tomto druhém semestru lidí, kteří absolutně neměli o studium zájem.

Algoritmická matematika 2 (ALM2)

Přednášející: RNDr. Arnošt Večerka
Cvičící: RNDr. Eduard Bartl, Ph.D.

Po řadících algoritmech z prvního semestru následují algoritmy vyhledávací, a to především stromy a pak na závěr hashování. Na přednášky jsem nechodil, protože následovaly po ranní přednášce PAPR2 a vlastně ani nebyl důvod, neboť na cvičeních se v rychlosti opakovala látka z přednášek.

Cvičení. Náplní bylo v podstatě jen zopakování látky z přednášky a pak programování v libovolném jazyce. Vycházelo to tak, že na každé přednášce se probral jeden typ stromu, případně na konci hashování a to jsme pak měli naprogramovat. Byl to však spíše motivační prostředek, neboť úkoly nikdo nekontroloval, ačkoli se pak hodily při zápočtových úkolech.

Zápočet. V průběhu semestru se postupně zadaly tři úkoly, které bylo možno programovat teoreticky v jakémkoli jazyce (prakticky dle znalostí jazyk C nebo Scheme). Měli jsme implementovat 1) probrané metody vyhledávání v lineárních strukturách, BST stromy; 2) AVL stromy, ČČ stromy; 3) hashování – řešení dvou typů kolizí. Za tyto úkoly bylo možno získat 50 bodů, ze zápočtové písemky pak dalších 50 bodů. Na zápočet stačilo 60 bodů.

Zkouška. Každý dostal náhodně papír se zadáním, důraz byl kladen hlavně na praktické znalosti, teorie minimum. Na test bylo 30 minut a pak následovala ústní část. Ty nejhorší testy byly vyfiltrovány hned, aby se nedostaly až k ústní části. 

Paradigma programování 2 (PAPR2)

Přednášející: RNDr. Jan Konečný, Ph.D.
Cvičící: Mgr. Tomáš Kühr, Ph.D.

Pokračování jednoho z méně oblíbených předmětů. Předmět je zaměřen na pokročilé partie funkcionálního programování ve Scheme, jako makra nebo líné vyhodnocování a pak na imperativní programování, spíše tedy jeho rysy, protože je předmět stále o funkcionálním programovacím jazyce Scheme.

Cvičení. Každou hodinu jsou zadány různé programovací úkoly. Scheme nadšenci si jistě přijdou na své.

Zápočet. Píší se celkem dvě písemky zaměřené na probrané učivo.

Zkouška. Zkouška v rozsahu probrané látky, oproti PAPR1 s Vychodilem celkem v pohodě zkouška. Stačí příprava na úrovni zápočtových písemek.

Matematika 1 (MA1AA)

Přednášející: doc. RNDr. Petr Emanovský, Ph.D
Cvičící: Mgr. Patrik Peška

Přednášky byli pouze čtením ze skript a nepřinesly mnoho poznatků. Poslední přednáška byla opakováním příkladů, což bylo konečně něco užitečného. Začíná se velmi zlehka s maticemi, postupně se přidají determinanty a pak se začnou nabalovat vektorové prostory a všechno okolo nich.

Cvičení. Bohužel dost chaotický přístup k příkladům, časté chyby v počítání a celkově jsem měl po pár cvičení chaos v sešitě a zejména v příkladech. Na druhou stranu nebyl cvičící doktorand zákeřný a u testu se snažil i poradit.

Zápočet. V průběhu semestru se psaly dva testy, obsahovaly (až na jednu výjimku) jen spočítané příklady z hodin.

Zkouška. V podstatě jsme si přišli jen pro známku, která byla výsledkem obou zápočtových písemek.

Základy programování 2 (ZP2)

Cvičící (resp. vedl seminář): Mgr. Tomáš Kühr, Ph.D.

Pokračování programování v jazyce C, kde se probírají „pokročilejší“ partie jazyka, např. užitečné seznámení s prací s textovými soubory, i méně užitečné věci, jako např. bitové operátory a bitová pole.

Zápočet. Klasicky se každou hodinu zadává úkol, tentokrát oproti ZP1 však stačil ukázat následující hodinu. Během semestru se píší dva programovací úkoly, které souvisí s probranou látkou. Předmět není nijak obtížný a stačí dělat úkoly z hodin.

Volitelné předměty (C)

Tworba WWW stránek (KFC/TWS)

Cvičící (resp. vedl seminář): Ing. Mgr. Václav Bazgier

Docházka na semináři nepovinná, první hodinu byly zadány tři triviální úkoly a termíny odevzdání (napsat zaměření budoucího webu, referát na libovolné téma z oblasti webu, napsat web dle zadaných kritérií). Předmět je zakončen kolokviem, kde stačí obhájit vytvořený web.

VCJ/AIII4 a VCJ/NII2

Angličtina (pokročilí 4) a němčina (mírně pokročilí 2), pokračování předmětů z minulého semestru. Viz 1. semestr.

Němčina má oproti předmětu v zimním semestru navíc zkoušku. Kostkou si člověk vylosuje jedno z šesti témat: Aussehen und Persönlichkeit, Schule und Beruf, Unterhaltung und Freizeit, Natur und Umwelt, Reisen, Senioren. Nestává se, že by někdo zkoušku nezvládl. Stačí si připravit alespoň lehce témata.

3. semestr studia na UPOL – obor aplikovaná informatika

První semestr studia na UPOL – obor aplikovaná informatika

6 komentářů u „2. semestr studia na UPOL – obor aplikovaná informatika“

  1. Ahoj, uvažuji o studium informatiky, ale nevím, jaké jsou minimální předpoklady pro studenty – předpokládá se, že už když na školu jdu, umím programovat atp.? Na gymplu jsem měla seminář progrmování, ale to byl spíš vtípek, pak jsem šla na medinu (rodiče atd. ..) ale po roce jsem zkončila, takže teď mám rok čas – myslíš, že je možné se potřebné základy během toho roku doučit? A mohl bys mi doporučit, na co se vrhnout? děkuju :)

    1. Tak většinou se nepředpokládá, že by člověk něco uměl, postupně se stejně všichni srovnají v prváku. Předpokladem každého IT studia je hlavně kladný vztah k programování a pak nebát se matematiky, která žádného informatika nemůže minout. Obstaral bych si na ten volný rok nějakou dobrou IT literaturu (hlavně) pro vlastní zájem o obor, aby ses naladila na IT vlnu, a začal zkoušet programovat. Ze začátku to jde pomalu a motivace je zejména v tom, že to člověka baví. Nejlepší je začít s nějakým „začátečnickým“ jazykem, jako jazyk C, který se učí snad na všech školách. A pak záleží, na kterou školu chceš jít a podle toho se (zejména) matematicky připravit na přijímačky. Nicméně aspoň u nás na katedře informatiky UP se začíná se vším od začátku. Je ale důležité si uvědomit, že technické studium není lehké.

  2. Ahoj, studuji 1. ročníkem Aplinf a potřebovala bych poradit se zapisováním C-čkových, popř. i B-čkových předmětů. Všimla jsem si, že v prvním ročníku nemáme ve STAGu krom Repetitoria matematiky prakticky žádné předměty na výběr krom A-čkových. U Tebe ve článku vidím nějaké cizí jazyky a navíc tvorbu webových stránek. Zapisoval sis předměty nějakým komplikovanějším způsobem (kreditová banka apod.), nebo se prostě od loňska změnil studijní plán? Děkuji moc za odpověď. Mimochodem, Tvůj článek mi posloužil jako super průvodce začátkem studia, takže díky i za něj :) Ať se Ti daří.

    1. Volitelný C předmět může být jakýkoli předmět z jiného oboru, apod. Např. náš povinný ALM1 v prváku si může zapsat (pokud je to povoleno) i kdokoli z jiného oboru, a pro něj to pak bude C předmět. Není moc způsobů, jak si najít volitelný předmět. Pro zapsání je nezbytné znát zkratku, jinak se najít a případně zapsat nedá, tzn. buď ti ho doporučí kamarád, popř. existuje seznam takovýchto předmětů (z daleka tam nejsou všechny) na naší fakultě (lze ho vygooglit). Já jsem našel jazyky tím způsobem, že jsem využil vyhledávání předmětů ve STAGU a do kolonky název jsem zkoušel zadat různá klíčová slova, jako „angličtina“, apod. Teoreticky lze i prohledávat stránky kateder, apod. V našem studijním plánu jsou myslím čtyří C předměty plus stáže, ale je to vyloženě doporučení. Já jsem si nevybral z této nabídky žádný a asi už ani nevyberu.

      B předměty pak najdeš klasicky tam, kde se zapisují předměty na následující semestr. Mimo studijní plán už jiné nenajdeš, protože pro nás by to už nebyl B předmět. Každý předmět má jen doporučení, ve kterém ročníku a semestru si ho zvolit, tzn. klidně si můžeš v letním semestru zvolit Matematickou logiku (KMI/ML), která je doporučená pro 2. ročník LS. U povinných předmětů je lepší se však řídit doporučením, u volitelných B je to pak na zvážení.

      1. Aha, tak to je docela komplikované. Mrzí mě, že jsem to nevěděla dříve, nahnat si pár kreditů se vždycky hodí (obzvlášť letos, když jsou ve hře paradigmata a žádná B-čka). Pro příště se poučím. Děkuji za srozumitelnou odpověď :)

        1. Já myslím, že většina lidí v prváku žádné C předměty nemá. Já jsem na to šel chytře a za celý prvák mám dostatek kreditů za céčka a už je ani nebudu řešit :D

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.